Cum poti sa protejezi ca marca numele unui site

Consultantii spun ca, pentru a fi protejat, numele de domeniu trebuie sa fie inregistrat si ca marca inainte de a fi utilizat. Altfel, pot aparea situatii in care cel care detine marca (sau o persoana care o inregistreaza) cere radierea domeniului sau primirea acestuia.

 

„Inregistrarea ca marca este recomandabil sa se realizeze in acelasi timp cu cea a numelui de domeniu. Este util sa se realizeze o cercetare, iar inregistrarea sa se faca dupa ce rezultatul cercetarii este acela ca numele ales este disponibil atat ca marca, dar si ca nume de domeniu”, spune pentru startups.ro Gabriela Milcev, avocat si consilier in domeniul proprietatii intelectuale, actionar unic la Allegra Consulting.

Un nume de domeniu poate fi inregistrat ca marca daca indeplineste conditiile prevazute de legislatie (distinctivitate, originalitate etc.), urmand aceeasi procedura ca in cazul oricarei alte marci – verificarea denumirii, depunerea cererii, selectarea unor anumite domenii etc. (Citeste aici mai multe despre cum se poate inregistra o marca)

„Plecand de la premisa ca numele de domeniu este intotdeauna format dintr-o insiruire de litere, inregistrarea la OSIM (Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci) a numelui de domeniu este posibila, acesta putand fi inregistrat sub forma de marca verbala. Titularul numelui de domeniu poate eventual opta pentru inregistrarea denumirii sub forma de marca combinata, adaugand numelui de domeniu o sigla/un desen reprezentativ”, spune pentru startups.ro Cristian Popescu, Senior Associate la casa de avocatura Popovici Nitu&Asociatii.

O marca poate fi inregistrata la OSIM, la Oficiul Comunitar de Marci (Office of Harmonisation of the Internal Market – OHIM) sau Oficiul International de Marci (World Intellectual Property Office – WIPO).

„Odata inregistrata, marca asigura protectia unor cuvinte, simboluri, desene, care identifica produsele sau serviciile unei parti, individualizandu-le fata de altele, ale unei alte parti”, spune pentru startups.ro Romeo Cosma, Managing Partner la casa de avocatura Cosma&Asociatii.

Bogdan Manolea, webmaster la legi-internet.ro, spune pentru startups.ro ca la inregistrearea unei marci, in momentul in care vorbim de servicii prestate pe internet, poate fi importanta selectarea clasei de servicii care cuprinde serviciile pe internet.

Numele de domeniu care este inregistrat, indiferent unde, nu este definit de legea romana.

„Legislatia romaneasca in domeniul drepturilor in mediul online cunoaste in prezent multe lacune, o serie de aspecte fiind reglementate insa pe cale comunitara”, spune Romeo Cosma.

Cei care isi inregistreaza domeniul .ro (n.red. – la registrul Romanian Top Level Domain – RoTLD) au drept de folosinta asupra lui pe o perioada nelimitata, achitand o suma unica, spre deosebire de alte domenii (.com, .eu, .net etc.), a caror inregistrare se poate face pe maxim cativa ani (intre cinci si zece) si pentru care se achita anual o taxa.

Care sunt riscurile neinregistrarii domeniului ca marca
Daca numele site-ului nu este inregistrat ca marca, ulterior, cel care detine marca offline sau altcineva care o inregistreaza poate solicita radierea domeniului sau poate cere sa il primeasca si/sau sa i se acorde daune de pe urma activitatii site-ului.

Cristian Popescu spune ca este bine sa se inregistreze si sa se verifice numele domeniului ca marca, deoarece drepturile de proprietate intelectuala oferite de aceasta ii permit titularului sa solicite interzicerea de a folosi unele nume de domenii rezervate doar la RoTDL.

„Titularul numelui de domeniu nu are cai legale specifice pentru a constrange un tert care foloseste aceeasi denumire ca marca inregistrata sau pur si simplu ca nume comercial in activitatea sa. Aceasta este, de fapt, principala diferenta dintre numele de domeniu si marca: protectia juridica sporita pe care marca o ofera titularului acesteia. Inregistrarea unei marci confera titularului dreptul de a utiliza marca pe o perioada de zece ani, cu posibilitatea prelungirii acestui drept”, adauga Cristian Popescu.

Radu Bozocea, directorul Weizmann Ariana&Partners, spune pentru startups.ro ca in cazul inregistrarii ca marca a numelui de domeniu cu tot cu extensie (n. red. – .ro, .com etc.), compania arata ca are interese online si pentru un judecator este mai usor sa judece aceste asemanari si sa interzica folosirea marcii cuiva care o inregistreaza cu o alta extensie.

Daca numele de domeniu nu este inregistrat ca marca, aceeasi denumire poate fi inregistrata de altcineva ca marca, pentru aceeasi activitate ca cea promovata pe site.

„In cazul in care intre cele doua persoane nu exista nicio legatura, deci nu se poate ajunge la concluzia ca titularul marcii inregistrate ulterior a avut intentia de a copia numele de domeniu deja inregistrat, cel mai probabil, in cadrul unei dispute intre cei doi, fiecare va ramane titularul a ceea ce a inregistrat si isi vor folosi fiecare in continuare numele de domeniu, respectiv marca. Exista riscul ca produsele/serviciile lor sa se confunde, mai ales in mediul de vanzare si publicitate online”, mai spune Gabriela Milcev.

Daca domeniul nu este inregistrat ca marca, un alt dezavantaj este ca titularul numelui de domeniu nu isi va putea identifica produsele/serviciile in offline cu numele ales pentru domeniu, daca acesta este inregistrat ca marca de alta persoana.

„Aceasta din urma (n.red. – persoana care are inregistrat numele ca marca) va avea dreptul sa aplice marca sa pe produse/servicii si le va putea comercializa si prin intermediul internetului, folosind un site propriu cu alt nume de domeniu sau prin intermediul altor site-uri specializate”, adauga Gabriela Milcev.

Cu cate extensii iti inregistrezi numele de domeniu
„Este recomandabil sa se inregistreze site-ul pe mai multe domenii, in masura in care firmele in cauza desfasoara activitati pe plan international si sunt axate pe promovarea produselor si serviciilor in mod corespunzator. Totodata, este recomandabil a-si inregistra in prealabil marca la nivel international”, explica Romeo Cosma. (Citeste aici despre cum poti inregistra o marca in Uniunea Europeana)

Radu Bozocea recomanda ca domeniul sa fie inregistrat in toate tarile in care companie are interese comerciale.

Bogdan Manolea spune ca, in teorie, este bine sa inregistrezi numele pe cate extensii crezi ca iti vor fi necesare sau pe care nu vrei sa le inregistreze concurenta.

Diferenta dintre numele de domeniu si marca
Odata inregistrat un nume de domeniu, acesta nu mai poate fi inregistrat si de ala persoana, insa poate sa fie inregistrat ca marca de altcineva.
Spre deosebire de inregistrarea unui nume de domeniu, inregistrarea marcii limiteaza domeniile de activitate asupra careia marca este aplicata si inregistrata, astfel ca mai multe marci identice pot coexista daca sunt inregistrate pentru domenii total diferite (de exemplu, marca „Aro” inregistrata de titulari diferiti pentru automobile, respectiv servetele).
„In situatia in care un solicitant inregistreaza un nume de domeniu identic cu o marca deja inregistrata, in cazul in care activitatea ce urmeaza sa fie postata pe site-ul respectiv este diferita de produsele sau serviciile asupra carora are protectie marca inregistrata, nu se poate considera ca titularul site-ului incalca drepturile titularului de marca”, explica Gabriela Milcev.
Marcile notorii, folosite o perioada indelungata si intens, care prin publicitate au devenit foarte cunoscute, nu mai au nevoie de inregistrare pentru a fi protejate.
„In masura in care datorita folosintei intense in mediul online o marca (o denumire) a devenit foarte cunoscuta pentru segmentul de public careia se adreseaza, aceasta denumire nu mai are nevoie de inregistrarea ca marca. Dovada notorietatii se face cu studii de piata, cu investitiile realizate in publicitate, cifra de afaceri etc.”, adauga Gabriela Milcev.
Cei care au o marca in offline sunt protejati pentru acest drept si in online, chiar daca nu au site, pentru ca atunci cand se ofera dreptul de a detine o marca, in lege nu se mentioneaza mediul in care aceasta poate fi folosita, ci doar produsele si serviciile.
Ce probleme pot sa apara
„In ceea ce priveste utilizarea marcii pe internet, doua probleme apar mai des – inregistrarea de catre un tert a unui nume de domeniu similar cu denumirea ta si utilizarea denumirilor tale in cazul publicitatii contextuale. In ambele situatii, daca nu ai o marca inregistrata, exista sanse minore de a preveni aceste activitati in fata concurentei”, precizeaza Bogdan Manolea.
Radu Bozocea spune ca o incalcare a dreptului de marca se produce si in momentul in care se utilizeaza un nume de domeniu asemanator cu altul (cu o litera in plus sau in minus, de exemplu), pentru ca se creeaza confuzie.
„Daca altcineva isi face un alt site cu o denumire asemanatoare cu marca ta din offline si desfasoara activitatile pentru care tu ai protectie oferita de marca, se considera ca-ti incalca drepturile de marca”, adauga Radu Bozocea.
Ce se intampla cu domeniile care au la baza cuvinte generice
Consultantii spun ca, daca un domeniu are un nume generic, comun, nedistinctiv (de exemplu, magazin.ro, muzica.ro, pantofi.ro, concurs.ro, flori.ro etc), acest nume nu poate fi inregistrat ca marca, nici de cel care detine domeniul si nici de altcineva, si nici nu exista riscul de a incalca drepturile altcuiva la o marca inregistrata.
„O posibila inregistrare ca marca exista, daca in cadrul site-ului este promovata si o anume imagine, un desen, care poate fi considerat suficient de distinctiv. In aces caz inregistrarea ca marca va fi asupra desenului, iar partea generica nu va fi considerata la dispozitia exclusiva a titularului de marca si va putea fi folosita si de alte persoane pentru aceleasi activitati”, mai spune Gabriela Milcev.
Bogdan Manolea mentioneaza ca este adevarat ca denumirea generica nu poate fi inregistrata, insa combinatia intre denumirea generica si domeniul .ro, mai ales daca are un element grafic distinctiv, ar putea fi inregistrata ca marca, ca un tot unitar, mai ales daca se doreste distinctia, inclusiv la nivel vizual, cu alte marci din domeniu, in special daca exista un alt site concurent (de exemplu, pantofi.com care vinde tot pantofi).
Radu Bozocea adauga faptul ca dreptul de marca pentru aceste site-uri cu nume generice este mai greu de aparat in instanta si cel care spune ca este afectat trebuie sa dovedeasca ca inregistrea unui nou domeniu il prejudiciaza.
Bogdan Manolea spune ca exista cazuri in care o marca din offline este un termen generic pentru alt produs sau serviciu ori pentru o utilizare necomerciala, iar in aceste situatii trebuie facuta o analiza, daca marca este folosita in mediul online de altcineva prin incalcarea legislatiei in domeniul marcilor sau nu.
„Daca raspunsul este negativ, atunci titularul marcii online nu are de ales decat sa plateasca consecintele neactiunii la timp sau respectarea utilizarii necomerciale”, adauga Bogdan Manolea.
De exemplu, in cazul moment.ro marca offline Moment nu a fost suficienta pentru a recupera numele domeniului identic cu .ro.
Cand nu este nevoie de inregistrarea numelui de domeniu ca marca
Gabriela Milcev spune ca nu este nevoie sa se inregistreze numele domeniului ca marca pentru site-urile facute pentru evenimente de scurta durata, concursuri, tombole etc.
Cristian Popescu precizeaza ca nu s-ar justifica inregistrarea denumirii de domeniu ca marca in situatia in care suportarea costurilor ocazionate de inregistrarea la OSIM a marcii ar depasi beneficiul real pe care protectia juridica a unei marci o ofera titularului. Acesta situatie exista in cazul in care comertul desfasurat de societatea titulara a numelui de domeniu nu este de mare anvergura.
Bogdan Manolea adauga faptul ca, atunci cand un site are un scop necomercial, este inutila orice inregistrarea ca marca.
Ce se mai poate proteja
Pe langa numele domeniului, pentru a proteja un site pot fi inregistrate, distinct, continutul si designul sau grafica.
Romeo Cosma si Radu Radu Bozocea spun ca partea de continut a site-ului (texte, imagini, fotografi si alte elemente originale care apar pe un site) sunt protejate de legislatia drepturilor de autor (legea 8/1996), nefiind necesara o inregistrare specifica.
Cei doi recomanda inregistrarea, la nivel national, contra cost, la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) a operelor originale din continutul unui site.
Radu Bozocea mai spune ca un al patrulea element de protejat la un site poate fi softul, in cazul vanzarilor online, si acesta putand fi inregistrat la ORDA.
Costurile de inregistrare
Costurile pentru a inregistra o marca la OSIM difera in functie de caracteristicile acesteia (marca verbala, marca cu desen) si de numarul de domenii (exista 45 de domenii clasificate) pentru care se solicita.
Taxele pentru inregistrarea unei marci la OSIM incep de la 720 lei, la care se adauga diverse sume pentru desen suplimentar (108 lei), culoare (648 lei) si fiecare clasa suplimentara (180 lei).
Costurile de inregistrare a unei marci la OHIM sunt de 900 euro (primele trei clase) si 150 euro orice clasa suplimentara.
Costurile de inregistrare a unei marci prin WIPO depind de numarul tarilor in care se doreste protectie, de aspectul marcii si de numarul de clase.
Gabriela Milcev spune ca, de exemplu, pentru inregistrarea unei marci verbale in trei tari (Moldova, Polonia si Rusia), pentru trei clase, costurile sunt de 953 franci elvetieni. Se adauga taxe suplimentare pentru culoare (250 franci elvetieni) si fiecare clasa suplimentara (100 franci elvetieni). In functie de tarile alese costurile pot sa difere. Pentru inregistrarea pe cale internationala este necesar sa existe deja o marca sau cel putin o cerere de marca depusa pentru inregistrare in Romania.

DE RETINUT:
Un nume de domeniu poate fi inregistrat ca marca daca indeplineste conditiile prevazute de legislatie (distinctivitate, originalitate etc.), urmand aceeiasi procedura ca in cazul oricarei alte marci – verificarea denumirii, depunerea cererii, selectarea unor anumite domenii etc.
Daca site-ul nu este inregistrat ca marca, ulterior, cel care detine marca offline sau altcineva care o inregistreaza poate solicita radierea domeniului sau poate cere sa il primeasca si/sau sa i se acorde daune de pe urma activitatii site-ului.
Cei care au o marca in offline sunt protejati pentru acest drept si in online, chiar daca nu au site, pentru ca atunci cand se ofera dreptul de a detine o marca, in lege nu se mentioneaza mediul in care aceasta poate fi folosita, ci doar produsele si serviciile.
Daca un site are un nume generic, comun, nedistinctiv (de exemplu, magazin.ro, muzica.ro etc), acesta nu poate fi inregistrat ca marca nici de cel care detine domeniul si nici de altcineva, si nici nu exista riscul de a incalca drepturile altcuiva la o marca inregistrata.

Sursa:http://www.startups.ro/tutoriale/cum-poti-sa-protejezi-ca-marca-numele-unui-site-2

(Visited 111 times, 2 visits today)

Pe aceasi tema:

Comments are closed.

Advertisement
Contact:
BUCURESTI, STR IENACHITA VACARESCU NR 17 A SECTOR 4 BUCURESTI. REPER HOTEL HOROSCOP – STATIA METROU UNIRII, IESIREA BD DIMITRIE CANTEMIR. Pentru o oferta de pret va rugam sa ne contactati la :
mustateanu@gmail.com
Tel: 0768.511.900
Program:
Zilnic: 09-19 Sambata: 09-14
OSIM OEB WIPO OHIM AIPPI Grup Roman EPI ORDA