Argumente pro inregistrare marca

In Romania exista clar o problema de constientizare a companiilor asupra riscurilor la care se supun prin neinregistrarea marcilor. Din pacate, majoritatea firmelor nu apeleaza la consilierii specializati decat in momentul  critic, in urma unor notificari de schimbare a denumirii comerciale sau in situatii si mai delicate, cand fac obiectul unor cercetari penale, ca urmare a contrafacerii sau concurentei neloiale.

In contextul aderarii la Uniunea Europeana firmele romanesti  trebuie sa se protejeze obligatoriu la nivel national si ulterior la nivel comunitar, prin inregistrarea marcilor si produselor pe care le ofera.

Dupa obtinerea certificatului de marca comunitara, protectia se extinde automat in toate tarile Uniunii Europene care vor adera in perioada de valabilitate a marcii.

Doua marci asemanatoare nu pot coexista fara un acord prealabil. Daca pe piata se intalnesc doua marci similare, una comunitara si una nationala, acestea nu pot functiona decat in baza unei intelegeri. De regula are castig de cauza marca inregistrata la nivel comunitar (cea nationala fiind anulata) cu existenta unei exceptii, cand marca nationala este inregistrata inainte de aparitia celei comunitare.  Astfel, ea reuseste sa supravietuiasca doar la nivel national, fara posibilitatea de a se “promova” in afara tarii.

Inregistrarea unei marci se poate face in trei moduri: la nivel national, international sau comunitar. In toate situatiile, procedura dureaza aproximativ 9 -12 luni de la data depunerii cererii si documentatiei de inregistrare. In cazul in care se apeleaza la consilieri in proprietate industriala specializati, dosarul de inregistrare este monitorizat si gestionat competent, clientul primind informari regulate cu privire la evolutia inregistrarii marcii sale.

Marca nationala produce efecte numai la nivelul statului in care a fost inregistrata. De obicei, costurile de inregistrare pentru o marca nationala “uzuala” variaza intre 1.500 – 3.500 lei iar costurile cresc in functie de complexitate si domeniile de activitate supuse protectiei.

Marca comunitara beneficiaza de protectie pe intreg teritoriul Uniunii Europene si confera beneficiarului dreptul comercializarii produsului respectiv in toate tarile UE. In acest caz, modalitatile de inregistrare sunt mult simplificate iar costurile sunt mai reduse decat in situatia protejarii in fiecare stat in parte. Riscul inregistrarii unei astfel de marci consta in insasi caracterul ei unitar : in cazul in care o singura tara membra UE se opune inregistrarii ei, inregistrarea este refuzata iar solicitantului ii ramane doar posibilitatea obtinerii protectiei la nivel national. Marca comunitara nu poate fi transferata si nici titularul nu poate renunta la ea.

Inregistrarea internationala se realizeaza in baza Aranjamentului de la Madrid dar numai in cazul in care tara in care se afla marca respectiv este semnatara a acestui tratat. Inregistrarea la nivel international se obtine printr-o procedura relativa simpla si ofera protectie in peste 60 de tari. De regula, acest demers este conditionat de existenta unui certificat de inregistrare la nivel national.

Daca cineva doreste sa realizeze o inregistrare internationala intr-un numar de 5 tari spre exemplu, se realizeaza o examinare preliminara urmata de o procedura diferita pentru fiecare din cele 5 state. Pentru fiecare tara e nevoie de o persoana mandatata care sa se ocupe de formalitatile cu oficiul de marci din tara respectiva. Comisonul unui astfel de mandatar este de aproximativ 1500 de euro la care se adauga taxele oficiale.

Sub aspectul contientizarii riscurilor neinregistrarii marcilor deosebit de elocventa este situatia cererilor depuse la Oficiul International in anul 2005, cand din Romania au fost trimise putin peste 50 de cereri de inregistrare a unei marci internationale, prin comparatie cu Cehia unde au fost 500 de inregistrari iar in Ungaria 400.

In concluzie, putem spune ca masurile de prevenire luate de managementul companiilor sunt oglinda viziunii acestora de marketing si implicit a gradului de dezvoltare la nivel institutional.

Jurist Laura Bran – European Trade Mark Attorney
Agentia de Proprietate Industriala BRANDYNAMICS-http://www.registered.ro/constiizarea-propriei-valori-pe-piata-argumente-pro-inregistrare-marca/

(Visited 42 times, 1 visits today)

Pe aceasi tema:

Comments are closed.

Advertisement
Contact:
BUCURESTI, STR IENACHITA VACARESCU NR 17 A SECTOR 4 BUCURESTI. REPER HOTEL HOROSCOP – STATIA METROU UNIRII, IESIREA BD DIMITRIE CANTEMIR. Pentru o oferta de pret va rugam sa ne contactati la :
mustateanu@gmail.com
Tel: 0768.511.900
Program:
Zilnic: 09-19 Sambata: 09-14
OSIM OEB WIPO OHIM AIPPI Grup Roman EPI ORDA