Afla care este procedura de inregistrare a unei marci

1. Ce este o marca si care este rolul acesteia?
2. Ce pasi trebuie sa urmez inainte sa imi inregistrez marca?
3. Ce inseamna a avea marca inregistrata?
4. Ce se intampla daca folosesc abuziv o alta marca? Exemplu 

Ceea ce ajuta la diferentierea produselor si serviciilor agentilor economici si bineinteles la recunoasterea mai usoara a fiecarui produs pe piata este marca.

Primul pas pentru a putea beneficia de avantajele unei marci, este inregistrarea acesteia la autoritatile competente in acest domeniu. In functie de teritoriul in care doriti ca dreptul dumneavoastra la marca sa fie protejat, oficiile sunt urmatoarele:

 

  • Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM);
  • Office for Harmonization in the Internal Market (OHIM);
  • World Intellectual Property Organization (WIPO).

    Inregistrarea unei marci depinde in mod direct de tipul acesteia, procedura legala diferentiindu-se in conformitate:

  • doar un cuvant sau mai multe reprezentand o denumire, un slogan scris cu caractere obisnuite (marca verbala);
  • o reprezentare grafica care nu contine nici litere si nici cifre (marca figurativa);
  • o denumire scrisa cu o grafica deosebita si/sau in culori sau o denumire insotita de un element grafic (marca combinata);
  • forma produsului sau a ambalajului sau orice alt semn specific tridimensional care permite identificarea unui produs sau serviciu (marca tridimensionala).

    Pasul urmator pe care trebuie sa il faceti este sa va decideti unde doriti ca dreptul dumneavoastra la marca sa fie protejat (la nivel national, comunitar sau international).

    In continuare, dupa ce luati decizia asupra tipului de marca pe care doriti sa o inregistrati, ce elemente va contine aceasta precum si teritoriul in care doriti ca aceasta sa fie protejata va trebui sa efectuati un studiu prealabil, astfel incat marca dumneavoastra sa nu fie identica sau similara cu o marca deja inregistrata sau in curs de inregistrare. Astfel, sfatul specialistului este foarte important, acesta stiind exact care sunt pasii de urmat in vederea efectuarii unui studiu complet si concludent.

    De ce este important acest studiu prealabil? Prin intermediul acestuia reusim sa determinam procentul de reusita a finalizarii procedurii de inregistrare a marcii, ceea ce conduce in final la economisirea timpului si banilor clientilor.

    Concret, daca in urma studiului consultantul identifica marci asemanatoare sau identice cu cea pe care dumneavoastra doriti sa o inregistrati exista o probabilitate foarte mare ca proprietarii acestor marci sa se opuna inregistrarii marcii dumneavoastra si sanse de 100% ca autoritatea competenta pentru inregistrarea marcii sa se opuna din oficiu. Ajungand in aceasta situatie, durata de solutionare a unei opozitii depaseste un an de zile, iar la final riscati sa va fie refuzata marca la inregistrare si nu veti putea recupera nici banii si nici timpul deja investit.

    Daca in urma studiului, inregistrarea marcii are viza consultantului, puteti trecere la pasii urmatorii:

  • Depunera cererii de inregistrare la autoritatea competenta;
  • Publicarea marcii in Buletinul Oficial;

    Se aduce la cunostinta tertilor cererea de inregistrare si timp de 2 luni orice tert interesat poate depune sau formula obiectiuni;

  • Solutionarea opozitiilor sau contestatiilor la observatiile tertilor (daca exista);
  • Examinarea de fond (este efectuata de serviciul specializat din cadrul autoritatii);
  • Acordarea certificatului si inscrierea in Registrul Marcilor.

    Trebuie sa stiti faptul ca taxele aferente procedurii de inregistrare variaza in functie de tipul marcii pe care doriti sa o inregistrati si de teritoriul unde veti obtine protectia.

    De asemenea, durata procedurii din momentul depunerii cererii si pana la eliberarea certificatului de inregistrare este de aproximativ un an (daca nu sunt inregistrate opozitii la inregistrarea marcii).

    Atentie! Procedura trebuie urmarita pas cu pas pentru a nu rata termenele de plata a diferitelor taxe, caz in care cererea de inregistrare a marcii va fi respinsa si va trebui sa reluati procedura.

    Dupa ce vi s-a acordat certificatul, acesta este valabil timp de 10 ani dupa care trebuie sa indepliniti formalitatile pentru prelungirea valabilitatii pentru intervale de 10 ani.

    Ce se intampla daca folosesc abuziv o alta marca?

    Folosirea abuziva a unei marci, contrafacerea acesteia de catre persoane/societati care nu sunt titularele respectivului drept la marca se pedepseste, putand atrage sanctiuni atat penale (inchisoarea) cat si civile (despagubiri).

    In Europa, aceste acte poarta denumirea de parazitare (free riding) si se traduc in comportamentul de parazit al unui agent al pietei, ce trage foloase din eforturile si reputatia celorlalti agenti. Cu alte cuvinte, incearca sa atraga asupra produselor sale avantajele garantiilor de calitate conferite de marci consacrate.

    Spre exemplu, un caz de interes este cel din Franta, dintre companiile France Telecom si Communication Media Services, avand ca obiect marcile „Pages Jaunes” si „Pages Soleil”. Instanta franceza a condamnat Communication Media Services, considerand ca utilizarea marcii „Pages Soleil” de catre ei, este de natura sa creeze confuzie cu marca deja cunoscuta „Pages Jaunes”. Motivarea lor a fost ca termenul „soleil” (soare) duce cu gandul la culoarea galbena (jaune) si totodata, comporta similaritati auditive, avand acelasi numar de termeni si silabe. Legea franceza incrimineaza faptele de natura sa produca confuzie, ceea ce inseamna ca pentru a fi in prezenta unui act de concurenta neloiala, nu este necesar sa se fi produs deja o confuzie, ci doar sa existe un risc in acest sens.

    In concluzie, o marca este un depozit de incredere, care conteaza tot mai mult atunci cand posibilitatile de alegere se inmultesc (Niall Fitzgerald, presedintele corporatiei Unilever).

    Intr-un mediu concurential, marca devine insasi imaginea produselor si serviciilor si contribuie nemijlocit la succesul acestora. Totodata, marca este un instrument important de organizare a pietei si un mijloc eficient de reclama, fiind o garantie a calitatii. 

Sursa:http://www.dreptonline.ro/articole/articol.php?id_articol=97

 

(Visited 76 times, 1 visits today)

Pe aceasi tema:

Comments are closed.

Advertisement
Contact:
BUCURESTI, STR IENACHITA VACARESCU NR 17 A SECTOR 4 BUCURESTI. REPER HOTEL HOROSCOP – STATIA METROU UNIRII, IESIREA BD DIMITRIE CANTEMIR. Pentru o oferta de pret va rugam sa ne contactati la :
mustateanu@gmail.com
Tel: 0768.511.900
Program:
Zilnic: 09-19 Sambata: 09-14
OSIM OEB WIPO OHIM AIPPI Grup Roman EPI ORDA